نخ پلی گلیکاپرون 25

نخ با ترکیب پلی گلیکاپرون 25 که در بازار به نام مونوکریل شناخته می‌شود (در محصولات SMI به نام مونوفست موجود است) به عنوان یک نخ مصنوعی تک رشته‌ای، دارای خاصیت جذب منحصر بفرد است. مونوکریل به این دلیل ساخته شده است که به عنوان یک نخ مصنوعی، از نظر استحکام کششی مانند نخ کت گوت کروم باشد. این کوپلیمر دارای 75٪ گلیکولید و 25٪ کپرولاکتون است. 75% Glycolide و 25% Lactid. مونوکریل بنفش و یا بدون رنگ است و سایز بندی آن از 0/6 تا 1 می باشد مونوکریل دارای استحکام کششی اولیه بسیار بالایی است به طوری که می‌توان گفت مستحکم‌ترین نخ بخیه قابل جذب است. 7 روز بعد از جایگذاری در بافت، 60 الی 70 درصد از استحکام کششی آن باقی می‌ماند. 14 روز بعد از جایگذاری در بافت نیز 30 الی 40 درصد از استحکام کششی آن باقی می‌ماند و تمام استحکام کششی آن بعد از 21 روز از بین خواهد رفت.

مزیت اصلی نخ مونوکریل این است که کاهش استحکام کششی آن در طی این سه هفته، قابل پیش بینی است. این امر با هیدرولیز سیستماتیک مواد بخیه حاصل می‌شود. مونوکریل به عنوان یک ماده مصنوعی توسط مکانیسم هیدرولیز در یک بازه زمانی قابل پیش بینی 90 الی 120 روز جذب می شود.

مونوکریل به عنوان یک نخ تک رشته‌ای مصنوعی، از نظر هندلینگ بسیار عالی و استثنائی است. هندلینگ یک مفهوم دشوار برای اندازه گیری کمی است. هندلینگ را می‌توان به عنوان  میزان سطح دشواری در استفاده از بخیه بر روی زخم ، میزان سهولت در عبور از بافت ، توانایی شکل گیری یک گره ایمن و …  تعریف کرد. برای بررسی بهتر، باید دو ویژگی مهم فیزیکی پلی گلیکاپرون 25 درنظر گرفته شود :

کشش نخ و خم کردن و انعطاف آن چقدر آسان است ؟ (ویژگی‌های کلیدی برای گره زدن نخ):

  • می توان بیان کرد که مونوکریل، انعطاف پذیرترین نخ قابل جذب است. مونوکریل بسیار انعطاف پذیر است و هندلینگ و گره زدن بسیار خوبی دارد.
  • نیروهای اصطکاک تولید شده توسط یک بخیه در طول عبور از بافت یک نکته مهم است.
  • جراحان از نخ بخیه‌ای راضی هستند که سطح صافی داشته باشد و به راحتی از بافت عبور کند تا آسیب بافتی به حداقل برسد.
  • مونوفیلامنت‌های مصنوعی مانند مونوکریل، به دلیل سطح صافی که دارند، ویژگی کشش بافت بهتری نسبت به نخ های بافته شده (braided) دارند. نیروی کشش برای نخ های قابل جذب بافته شده، 2 الی 3 برابر نخ مونوکریل است.
  • مونوکریل آنقدر صاف است که با مقاومت بسیار کمی از بافت‌ها عبور می‎کند.

نخی که سخت و شکننده باشد، برای جراح ناخوشایند است و باعث آسیب به بافت می شود. همچنین نخی که خیلی نرم و انعطاف پذیر باشد، باعث می‌شود که گره در محل خودش قرار نگیرد و کشیده شود. بنابراین نخ خوب، نخی است که بین این دو حالت قرار گیرد. این مورد را با معیاری به نام کشیدگی (elongation) اندازه گیری میکنند. یعنی هرچقدر کشیدگی یک نخ کم باشد، به همان میزان، شکنندگی آن بیشتر است.

  • مونوکریل حدود 35 الی 40 درصد، کشیدگی بیشتری نسبت به نخ های بافته شده دارد و بدین معنی است که گره پذیری آن راحت‌تر است. مونوکریل انعطاف پذیرترین نخ قابل جذب است.
  • مونوکریل با اتیلن اکساید استریل می‌شود.
  • مونوکریل یک نخ قابل جذب است و نباید در جایی مورد استفاده قرار گیرد که بافت تحت فشار باشد ، مثلا در فاشیا.
  • به دلیل تک رشته ای بودن نخ، از بافت به راحتی عبور می کند و با کمترین آسیب و تروما ایمپلنت می‌شود.
  • به دلیل اینکه از پلیمر ساخته شده است و مصنوعی است، با کمترین واکنش بافتی مواجه خواهد شد.
  • این نخ ایده آل برای بستن پوست، زیرجلد، رحم و ضمائم آن، حالب و مثانه نیز می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط: